Die doorlopende leerroutes ontstaan natuurlijk niet zomaar. Projectleider Gerdien Martens is de aanjager achter dit nieuwe concept. ‘In ons huidige onderwijssysteem doen we een deel van onze vmbo-basis-studenten tekort. Hoewel deze studenten tot de meest kwetsbare groep behoren, bieden we ze de opleidingen met de kortste duur aan. Dit maakt het opbouwen van een relatie moeilijk. En dat terwijl dit juist zo belangrijk is om studenten goed te kunnen begeleiden naar een vervolgopleiding of werk.’
Daarnaast kan de overstap van vmbo naar mbo verbeterd worden. Omdat er veel overlap is qua lesstof, missen sommige studenten uitdaging. Ook vindt een groot deel het lastig om een richting te kiezen. ‘Laten we hen op het vmbo al kennismaken met het mbo en verschillende beroepen, dan komen ze erachter of een richting écht bij hen past. Ik ben ervan overtuigd dat studenten op die manier met meer succes hun opleiding afronden. En misschien zelfs op een hoger niveau de arbeidsmarkt betreden.’
Lees verder op Onderwijsmagazine ZinMag.nl