
Landstede MBO maakt zich op voor een leven lang talentvol ontwikkelen
De snel veranderende arbeidsmarkt beïnvloedt de maatschappelijke opdracht van het mbo. Om hier adequaat op in te spelen is een leven lang ontwikkelen (LLO) nodig. Landstede MBO werkt hard aan de transitie naar beroepsgerichte LLO-scholing. ‘Een leven lang talentvol ontwikkelen vergt een nieuwe, commerciële en arbeidsmarktgerichte mindset op alle niveaus’, zeggen programmaleider LLO Anneke Brandsma en teamleider Landstede Groei Opleidingen Mariël Koerhuis. ‘Alleen op die manier kunnen we onze studenten en deelnemers het maatwerk blijven bieden dat goed aansluit op hun werk en niveau en op de arbeidsmarkt.’
‘Het programma LLO bestaat uit vier projecten’, vertelt Anneke, die het programma leidt, coördineert en de strategische veranderdoelstelling in de gaten houdt. ‘Het gaat om interne communicatie, het inrichten van het serviceburo LLO en de integratie van de LLO-gedachte binnen Landstede MBO. De vierde lijn betreft professionalisering van onze medewerkers, waaronder het docerend personeel. Een training of cursus geven vraagt wat anders van een docent dan diplomagericht onderwijs. Een deel van de om- en bijscholing wordt weggezet in de nieuwe Landstede Academie. We gaan ook aan de slag met het delen van best practices. Er zijn teams die al werken met microcredentials. Daarnaast ondersteunt het Practoraat Docentprofessionalisering ons met onderzoek naar welke professionaliseringsslag en innovatie er nodig is.’
Koerskaart LLO
In afwachting van nadere informatie over de beschikbare middelen, gebeurt er al van alles. ‘We introduceren het LLO-concept in de organisatie’, zegt Anneke. ‘We geven presentaties aan de directeuren en de teamleiders aan de hand van de Koerskaart LLO. We leggen uit waarom LLO een strategische noodzaak is voor Landstede MBO, hoe we het gaan aanpakken, wat de rol van het Serviceburo LLO is en wie welk mandaat heeft. Ook leggen we bijvoorbeeld uit dat we voor de landschappen hebben gekozen waar de maatschappij het meest behoefte aan heeft: Techniek & Innovatie, Veilig & Beschermd, Onderwijs & Opvoeding, Sport & Bewegen en Gezond & Wel. Taal & Digitaal overstijgt de landschappen. Verder bereidt het Serviceburo LLO de processen voor en de inrichting van het CRM-systeem, die naadloos moet gaan aansluiten op de andere systemen binnen Landstede.’
Andere mindset
De transitie is een uitdaging. ‘Markt- en klantgericht onderwijs bieden is een andere manier van werken dan we tot nu toe gewend waren’, leggen Anneke en Mariël uit. ‘We geven niet alleen jongeren les, maar ook de zestigjarige zijinstromer, de ervaren veertigjarige medewerker die een certificaat wil halen, personeel dat bijgeschoold moet worden. En dat gebeurt niet alleen tijdens kantooruren, maar ook ’s avonds, in het weekend of tijdens de zomervakantie, op school, thuis (blended learning) en op de werkvloer. Het draait niet alleen meer om diploma’s, maar ook om certificaten, praktijkverklaringen en bewijzen van deelname. Kortom: het betreft een compleet andere mindset.’
‘Leren zit in ons DNA’
Het is een grote verandering, maar Anneke is ervan overtuigd dat het positief wordt opgepakt. ‘Het raakt ons onderwijshart, leren en ontwikkelen zit in ons DNA. Daarbij maakt LLO het contact met het werkveld heel tastbaar. Dat is niet alleen noodzakelijk, maar biedt ook de kans om vernieuwend te blijven als onderwijsinstelling. Natuurlijk hoeft niet iedere docent dit te doen. De docenten die graag met BOL-studenten werken, blijven ook heel hard nodig. Maar ik merk nu al dat er docenten in de teams zijn die het heel leuk vinden om dat flexibele onderwijs vorm te gaan geven.’
Van Groei naar Serviceburo LLO
‘Landstede Groei Opleidingen timmert al jaren aan de weg met het LLO-concept’, vertelt Mariël. ‘Vorig jaar is besloten dat we dit concept integreren in heel Landstede MBO. Dat betekent dat Groei Opleidingen van zelfstandige, vrij geïsoleerde eenheid overgaat naar Serviceburo LLO, waar ik verantwoordelijk voor ben. Wij ondersteunen bij de gehele levenscyclus van een opleidingstraject: het maken van de offerte, de kostenberekening, de administratieve afhandeling zoals het inschrijven van deelnemers en de facturering. Daarnaast bieden we advies op het gebied van de marktvraag, de risico’s en kansen en we benaderen samen de strategische partners . De onderwijsteams zijn verantwoordelijk voor ontwikkeling en uitvoering van onderwijs, kwaliteitszorg en evaluatie. Op die manier landt het LLO-concept goed binnen alle mbo-eenheden.’
De krachten van Landstede MBO
‘Je moet doen waar je goed in bent en wij zijn heel goed in het geven van beroepsonderwijs en het bieden van maatwerk’, zegt Anneke. ‘Bovendien kennen we onze strategische partners goed. Sommige eenheden en partners zijn ook al heel ver met de LLO-gedachte. Neem bijvoorbeeld de Techniek Academie, de Veiligheidsacademie Noordwest-Veluwe en de Care Academy Veluwe. Zij werken nauw samen met het werkveld, kijken naar de ervaring en het niveau van hun studenten en bouwen daarop voort: waar sta je, wat wil je leren en wat kom je tegen op de werkvloer. Zij bieden vooral BBL- en BOL-opleidingen maar kunnen ook zo aan de slag met LLO-scholing. De Veiligheidsacademie biedt bijvoorbeeld al BHV- en EHBO-cursussen. Andere onderwijsteams staan nog aan het begin van de LLO-ontwikkeling.’
Gespreide verantwoordelijkheid
Naast blijvend bestaansrecht in een sterk ontwikkelende maatschappij, heeft LLO ook andere voordelen. ‘Het is bijvoorbeeld een nieuwe inkomstenbron voor Landstede MBO’, zegt Mariël. De doelstelling is dat in 2028 de omzet met 30% is vergroot. ‘De mbo-eenheden zijn vanaf 1 januari 2025 verantwoordelijk voor de omzet en de kosten zijn voor hun rekening. Dus de administratieve afhandeling is anders dan nu, er is een meer gespreide verantwoordelijkheid.’
Cultuuromslag
Anneke heeft een passie voor LLO. ‘Als teamleider van verschillende teams ontdekte ik hoe belangrijk een leven lang ontwikkelen is. Het is niet alleen noodzakelijk, maar biedt ook heel veel kansen. De grote krapte op de arbeidsmarkt kun je alleen oplossen door heel goed te onderzoeken hoe je het onderwijs een stuk flexibeler kunt inrichten. Dat gaat niet vanzelf, het vraagt om een strategische verandering en om een cultuuromslag binnen de organisatie. Daarvoor is inzicht in de organisatie en een goede, consequente afstemming met alle betrokkenen essentieel, zowel intern als met de strategische partners. Ik vind het een mooie uitdaging om zo’n complex vraagstuk te leiden.’
Fijn team
Ook Mariël is helemaal klaar voor het nieuwe tijdperk. ‘Ik heb altijd managementfuncties gehad in het commerciële volwassenenonderwijs, de afgelopen tien jaar was ik algemeen directeur van het Johan Cruijff Institute in Barcelona. In augustus ben ik begonnen bij Landstede Groei Opleidingen. Het team is niet heel groot, maar ongelofelijk professioneel en heel gemotiveerd. De medewerkers zitten heel goed in de wedstrijd en dan hebben we het niet over een sprint, maar een marathon. Ik hoop met mijn zakelijke en marketingachtergrond een stuk rust te kunnen brengen in deze turbulente tijd. En ik hou van uitdagingen en dit is een grote uitdaging voor Landstede MBO.’
Toekomstbeeld
‘Voor mij is het geslaagd als over twee jaar al onze onderwijsteams, ongeacht waar ze nu staan, inzien dat een Leven Lang Ontwikkelen onderdeel is van het mbo’, zegt Anneke. ‘Ze weten dat het onze core business is, ze herkennen de vraag van de student en van het werkveld, en zien hoe die past in de LLO-gedachte.’ Mariël heeft ook een toekomstbeeld. ‘Over twee jaar hebben we binnen Landstede MBO een professioneel Serviceburo LLO staan, met een goede sturing, zuivere processen en duidelijke rapportage. We zijn er samen met het onderwijs in geslaagd om de strategische partners te definiëren, die Landstede zien als een heel respectvolle learningpartner. Daar ga ik voor.’