Innoverend vermogen van mbo-docenten is van essentieel belang, zodat zij effectief kunnen deelnemen aan innovatieprocessen ten bate van onderwijsverbetering of-vernieuwing. Docenten moeten aansluiten bij de snel ontwikkelende arbeidsmarkt en een voorbeeld zijn voor studenten. Er is in de context van het mbo nog weinig onderzoek gedaan naar wat innoveren en innoverend vermogen precies is, en wat bijdraagt aan de ontwikkeling daarvan. Dit onderzoek richt zich op deze vragen.
Betrokken onderzoeker: Ceciel Korsmit
Looptijd: 2020-2024
Producten:
De inzichten uit de praktijkonderzoeken naar innoveren in het mbo, het innoverend vermogen en welke factoren invloed hebben op de ontwikkeling (zie o.a. Stuiter, bouw & gooi!), zijn vertaald naar praktische tools voor docenten en teams. Deze tools helpen om de dialoog te voeren over innovatieprocessen en het innoverend vermogen van mbo-docenten dat hiervoor gevraagd wordt.
Het kaartspel -Zicht op! Jouw innoverend vermogen, is ontwikkeld voor docenten en kan gebruikt word en om zicht te krijg en op het eigen innoverend vermogen en de ontwikkeling daarvan (individueel perspectief). Tevens kan het in (innovatie)teams gebruikt worden om de dialoog te voeren over het kunnen benutten én ontwikkel en van het gezamenlijk innoverend vermogen (teamperspectief). Met behulp van de print & play kaarten, theoriekaarten en handleiding kunnen docenten en teams zelfstandig aan de slag!
Producten:
De praatplaat - In gesprek over jullie proces van innoveren, is ontwikkeld om docenten en (innovatie)teams te ondersteunen bij de dialoog en reflectie op het innovatieproces. Innovatieprocessen in het mbo zijn complex en divers en het is geen gemakkelijke opdracht deze succesvol te laten verlopen. Reflectie vergroot de kans op succesvol innoveren. Tevens stimuleert de dialoog de ontwikkeling van het innoverend vermogen van mbo-docenten. Met behulp van de print & play praatplaat en handleiding kunnen (innovatie)teams zelfstandig aan de slag!
Producten:
In Kortsluiting de Podcast - Innovatieve data ontlokken met design probes van Idwer Doosje en Remco Coppoolse van het Lectoraat Organiseren van Verandering in Onderwijs (Hogeschool Utrecht) wordt samen met onderzoekers gezocht naar sleutels voor praktijkgericht onderzoek. Docentonderzoeker Ceciel Korsmit - van den Berg, vertelt in deze podcast enthousiast over haar creatieve en innovatieve aanpak voor haar praktijkonderzoek op zoek naar de percepties van mbo-docenten op innoveren in het mbo en het innoverend vermogen.
Link: https://open.spotify.com/episode/4L562nOTP5NLi6WpbuCcZj?si=e5ba94ff3afd4aaa
Voor meer informatie over dit onderzoeksproject neem contact op met Ceciel Korsmit, ckorsmit@landstedegroep.nl