Onderzoeksproject

Onderzoekswerkplaats Room-for-Care (ICT)

In onze onderzoekswerkplaats, genaamd Room-for-Care, richten we ons op het onderzoeken en implementeren van de Immersive Room om de aansluiting en de benutting hiervan binnen het huidige onderwijsprogramma te ontwikkelen. In de naam van onze onderzoekswerkplaats Room-for-Care komen verschillende concepten bij elkaar: (1) het gaat om de fysieke ruimte, namelijk de Immersive Room (2) binnen de Zorg- en Welzijnsopleidingen (Care), tevens is de onderzoekswerkplaats een plek waarin (3) docenten de mentale ruimte (Room) kunnen creëren en benutten om onderzoekend aan de slag te gaan, (4) met aandacht voor het leren van en met elkaar (Care). Binnen de onderzoekswerkplaats werken we met een onderbouwde en cyclische aanpak, geïnspireerd op elementen van innoverend werken (Lambriex e.a., 2020) en work-based-research (Costley e.a., 2010). Onze aanpak is gericht op collectief onderzoeken en leren binnen een multidisciplinaire groep. 

Om ook inzichten op te halen over het leren en werken binnen de onderzoekswerkplaats en daar overkoepelend lessen over docentprofessionalisering uit te trekken, doet het practoraat Docentprofessionalisering flankerend onderzoek. Dit onderzoek richt zich op het collectieve leren en onderzoeken binnen de onderzoekswerkplaats en heeft tot doel het ontwikkelen van praktijkkennis door inzicht te krijgen in de doorwerking van de onderzoekswerkplaats op de professionele ontwikkeling van deelnemers en welke elementen van de onderzoekswerkplaats daaraan bijdragen.

Deze onderzoekswerkplaats wordt gefinancierd door MBO DIGITAAL.

Betrokken onderzoeker(s): Ceciel Korsmit & Marjanne Hagedoorn
Samenwerkingspartner(s): Landstede Zwolle B (Dokterspad), projectleider Marian Soepenberg
Looptijd: 2024 – 2027
Producten:

Soepenberg, M. & Hagedoorn, M. (2024). Poster onderzoekswerkplaats ICT Room-for-Care Zwolle B (dokterspad). Landstede mbo.