Onderzoeksproject

Lesson Study in het mbo

Het huidige en toekomstige mbo vraagt om wendbare docenten die altijd in beweging zijn. Om in beweging te blijven vraagt dit continue ontwikkeling van docenten. Dit is geen solistische aangelegenheid. Docenten leren van en met collega’s, studenten én de beroepspraktijk (Hagedoorn e.a., 2023).

Om het leren van mbo-docenten optimaal te stimuleren is het dus van belang de rol van de student en de beroepspraktijk te versterken bij docentprofessionalisering. Landstede mbo is sinds 2020 gestart met het benutten van Lesson Study voor docentprofessionalisering in diverse pilots. De eerste ervaringen laten zien dat het een veelbelovend instrument is voor continue professionele ontwikkeling van (startende) mbo-docenten en mbo-docenten-in-opleiding (zie project LS4VET, 2023).  Wij willen de challenge aangaan om een stap verder te zetten in het vormgeven en benutten van Lesson Study als motor voor docentprofessionalisering in het mbo. Wij willen ontdekken hoe we het leren van docenten kunnen verrijken door de student én de beroepspraktijk een meer centrale rol te geven bij Lesson Study: de STEM van de STUDENT én de BEROEPSPRAKTIJK centraal binnen LESSON STUDY

Betrokken onderzoeker(s): Karin Messelink, Tom Schurink, Hayo van der Kamp
Samenwerkingspartner(s): PDG-opleiding Landstede, ROC Menso Alting Zwolle
Looptijd: 2024 - 2025
Producten:

Voor meer informatie over dit onderzoeksproject neem contact op met Karin Messelink: kmesselink@landstedegroep.nl