Onderzoeksproject
Docentschap in het mbo
Het docentschap is niet statisch van aard, maar is een dynamisch beroep waarin professionals zich blijvend moeten ontwikkelen. Docenten blijven zich ontwikkelen en tegelijkertijd verandert ons perspectief op het docentschap zelf ook, beïnvloed door de razendsnelle veranderingen om ons heen. Om goed mee te kunnen bewegen, is het noodzakelijk in mbo-organisaties om het docentschap continu tegen het licht te houden. Dit onderzoek richt zich op perspectieven op het (toekomstig) docentschap in het mbo.
Betrokken onderzoekers: Marjanne Hagedoorn
Looptijd: 2021-2025
Producten:
- Hagedoorn, M., Koopman, M., Heusdens, W., & de Bruijn, E. (2025). More than meets the eye: characterising experienced vocational teachers’ knowledge. Journal of Vocational Education & Training, 1–20. https://doi.org/10.1080/13636820.2025.2591390
- Practoraat Docentprofessionalisering. (2025). Prof-craften: In dialoog over docentprofessionalisering in het mbo. Landstede Groep.
- Hagedoorn, M., Koopman, M., Heusdens, W. & De Bruijn, E. (2024, juli). Beroepskennis van ervaren mbo-docenten: Een gekleurd palet. [Paper presentatie]. Onderwijs Research Dagen (ORD), Tilburg, Nederland.
- Hagedoorn, M., Koopman, M., Heusdens, W. & De Bruijn, E. (2023, juli). Een inkijk in de ontwikkeling van beroepskennis van ervaren mbo-docenten. [Poster presentatie]. Onderwijs Research Dagen (ORD), Amsterdam, Nederland.
Voor meer informatie over dit onderzoeksproject neem contact op met Marjanne Hagedoorn, mhagedoorn@landstedegroep.nl